Thera.......

Livet för en Thera Sebastian i bilder och texter....

Vill gärna ha er åsikt om detta....

Publicerad 2014-04-02 20:10:44 i Allmänt

Att bryta vissa normer.....

Vi lever i en värld där vi har otroligt mycket normer.
Vi reflekterar sällan över dessa normer då de flesta anpassar oss otroligt omedvetet in i dessa oskriva regler.
För konsekvenserna av att bryta dem är att bli retad, skrattad åt, hånad, utfryst,.mobbad, kallad jävlabög eller jävlaflata...homofil.

Då jag började tänka på dessa normer va då jag blev bjuden på en skolinformations utbildning med RFSL av Rfsl Sundsvall 2009.
Fokus då va den heteronormen som vi har, det som är "manligt" och "kvinnligt".
Hur det är att då vi är små så redan då det ska köpas saker till de nyfödda barnet är rosa eller blått.
Ett barn i ålder 3 får dockor, en Barbie till en tjej och en Fantomen till en pojke.
Tjejerna syslöjd, killarna träslöjd.
Tjejerna sitter inne och läser, killarna ut och leker i skogen(så va det då jag va liten).
Saker som är okey för en tjej att göra eller studera, ha som fritid inte är "okey" för en pojke.....
I jobblivet drömmer tjejer om att bli då jag va liten veterinärer, killar läkare, tjejer ville bli flygvärdinnor och killarna piloter.....killar får vara håriga, tjejer bör raka sig.
Tjejer får gilla rosa, killar blir kallade bög om de gör desamma.
Det är normer och KORKAT.

Norm att alla ska ta sig in i en butik fast inte alltid alla kan gå.....
Ja jag kan prata om detta länge och det är svårt att skriva, bättre på att prata om det.
Det finns Normer som Monogama normen, att en ska vilja träffa någon och leva i tvåsamhet.... finns de som VILL vara singel.... eller leva med flera än en partner.
Finns norm om att bara för att du är kvinna, så vill du skaffa barn.... och många jag träffat på blivit OTROLIGT kränkta över att de blivit ifrågasatt om VARFÖR de inte vill bära eller föda barn.
Norm hur du ska vara som Mamma.... norm om att du i relation ska gifta dig....Ålders normen, att bara för att du är över 30 så är det inte OKEY att gilla viss musik...
Många vill inte detta.
Många vill inte träffa en pojke, de vill träffa en annan tjej, många vill som 50 åring lyssna på Beaber osv osv.

Dessa normer förstör för otroligt många som verkligen inte vill leva i dessa förväntade kraven.

Jag lever i många normer och märker att jag reflekterar mer och mer över allt detta.
Otroligt spännande att tänka om, utanför.

Vad för normer ser du och reflekterar du över?



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thera Sebastian

Mitt liv, min egna lycka och att ta hand om mig så jag kan älska mina barn mina vänner och den familj jag har som bryr sig om mig till fullo. Vardagslugn i Örnsköldsvik/Borås med fart, men kärlek till Stockholm med fart och intensitet. Har det största ansvaret att respektera den jag är acceptera det liv som är mitt. Sjunger på bröllop, dop och begravningar, syns även till på andra ställen då det händer sej. Undersköterska med planer att börja studera. 2012 blev jag invald till Ordförande i RFSL Örnsköldsvik och brinner för att göra HBTQ personer rättvisa i den staden jag bor i. GBP opererad med en historia som sjuk efter att kroppen fick i sig för lite näring och lever idag för att ALDRIG bli så svag sjuk fysiskt och psykiskt dålig igen. Livet tog vändningar jag aldrig trodde och är starkare nu än någonsin med erfarenheter, sorg och hopp att jag fast misstag är värd att vara lycklig. Kärlek och Acceptans

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela