Thera.......

Livet för en Thera Sebastian i bilder och texter....

ROSA= Du är en tjej....???

Publicerad 2012-06-15 23:10:43 i Allmänt


RFSL..... sååååå viktigt och jag blir förundrad över hur människor inte har en aning om hur viktigt det är att öppna upp ögonen för allas rätt att leva som man vill med DEN man vill, vara den man vill vara utan att det ska behöva bli massa konstiga blickar, prat, även hot och våld för att man inte följer denna "livsviktiga MALLEN" som alla tycks vara förslavade vid.
Dessa oskriva regler.

På ett kalas för tre veckor sedan satt alla barnen på en filt ute på bästa vännens gård, väntade på att Lovisa skulle blåsa ut ljset på tårtan.
Tog jag fram min mobil och ville ta en bild, på min mobil har jag regnbågsflaggan och barnen började prata om favorit färgen dom har.
Lovisas bror Loa älskar rosa och min son Noa älskar Rosa, lila och glitter.
Dom säger detta och dom ÄLSKAR att umgås dessa två fina barn.

Där på kalaset på filten denna strålande dag säger ett annat barn, han är ca 7 år att LOA är en tjej....
Loa säger att han är en POJKE, men den andre killen säger -NEJ, DU ÄR EN TJEJ!!!!
Loa blir mera frustrerad och säger att HAN vist är en KILLE....
Då svarar killen till honom att han vist va en TJEJ för att han hade en Helo Kitty tröja och den är rosa......(!!!!???)
Då kliver jag in och säger att jag har svarta Jeans på mej och en tröja med massa kryp på och jag är inte en kille.
Då kollade Loa på mej med blicken fyllt av söthet och jag och Maria såg verkligen hur Loa andades ut och tyckte det va skönt att han inte skulle behöva förklara sitt kön för en annan pojke enbart på vad han har för tröja.

Sen hör man att det inte alls är så viktigt att neutralisera kläder, färger, skor.....
Men då det mellan en pojke 5 år och en annan pojke på 7 redan DÄR på en filt ute på ett kalas blir mobbing och ett barn utsätter ett annat barn för att vara en tjej enbart för färgen på tröjan för att han har rosa kläder, ska vi inte se problemet då och göra nått åt det!????

VÄRLDEN...... Heteronormen..... SER ni hur den gör att barn blir mobbade, retade och utsätts i små vardags situationer för jobbiga sittsar.
Är detta OKEY?
Är det okey att man inte får ha vilka kläder man vill?
Året är 2012 och det ska vara så stor vikt i kläderna, färgerna och stilen på kläderna?
Då en 7 årig liten kille redan i denna ålderna retar en annan för bara färgen...
Vad händer då om det är någon som bryter ännumera på skolan/dagis och i livet?

Förstår alla hur viktigt det är att det händer något?

/Thera

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thera Sebastian

Mitt liv, min egna lycka och att ta hand om mig så jag kan älska mina barn mina vänner och den familj jag har som bryr sig om mig till fullo. Vardagslugn i Örnsköldsvik/Borås med fart, men kärlek till Stockholm med fart och intensitet. Har det största ansvaret att respektera den jag är acceptera det liv som är mitt. Sjunger på bröllop, dop och begravningar, syns även till på andra ställen då det händer sej. Undersköterska med planer att börja studera. 2012 blev jag invald till Ordförande i RFSL Örnsköldsvik och brinner för att göra HBTQ personer rättvisa i den staden jag bor i. GBP opererad med en historia som sjuk efter att kroppen fick i sig för lite näring och lever idag för att ALDRIG bli så svag sjuk fysiskt och psykiskt dålig igen. Livet tog vändningar jag aldrig trodde och är starkare nu än någonsin med erfarenheter, sorg och hopp att jag fast misstag är värd att vara lycklig. Kärlek och Acceptans

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela