Thera.......

Livet för en Thera Sebastian i bilder och texter....

!Ta håret tillbaka!

Publicerad 2012-07-12 18:56:34 i

Ja av att läsa min överskrift förstå ni att detta inlägg kommer handla i stora drag om HÅR..... Kommer skriva om den omtalade kvällen för inte allt för länge sen i Sverige. Då det hände något enligt mej och många andra en helt sanslös osannolik grej. Mobbning, hatbrev och en otrolig trångsynthet öppnastes likt en pandoras ask, en syndaflod och mängder av skuld slängdes över den kvinnan som under melodifestivalen höll upp sina armar i ett seger jubel för den fantastiska Loreen. En kan då tänka hur kunde det bli allt detta? Hejade hon på fel låt? Hade hon ett plakat med annstötande ord i sina höjda händer? Nej, som ni alla vet och kanske minns så det enda som va så "annstötande" va att hon skälv gjort ett val med sin egna stil, sin egna kropp och valt att inte raka sej under sina armar. Så frågan är hos mej och många andra hur kan det sluta i att hota, hata, mobba? Hur kan en människa få utstå något sådant för att den väljer att bestämma över sin egna kropp och sitt egna hår. Jag är som många andra i chock och går igenom alla möjliga känslor, arg, ledsen, förvånad, less, förtvivlad och känner att det är sjukt att det är så "bestämt" hur en ska vara och inte vara om en är född med snopp eller snippa. Alla som vet hur normer fungerar vet att det är oskrivna regler som en förväntas att följa. Ja det är i vissa fall bra med normer, sånna saker som gör att livet flyter på, så som att stå i kö, att inte avbryta, låta barn, gravida och äldre sitta på bussen, men att det sedan är normer i hur en får klä sej och inte,(rosa eller blått på kille och tjej).....är bara så galet fel att det ska vara regler på kläder och färger. Skrivit om det innan, i inlägget "Rosa=Tjej". Klart som FAN ska en person få bestämma skälv i hur den vill klä sej, hur hen vill klippa sitt hår, om hen vill raka sej eller inte under sina armar, sina ben och mellan sina ben varesej det är en HAN eller HON! Jag slår ett slag för att ni ska kolla på http://www.youtube.com">http://www.youtube.com">www.youtube.com och kolla in klippet "Ta håret tillbaka", en kampanj som Deidre från RFSL Stockholm startat. Deidre fick sen då kampanjen startade massa skit, hot och sanslösa hatmail. Och tog imot ett pris för sivilkurage för att ha vågat ta kampen mot hatet och för att själv få bestämma över sin kropp. Tänker att alla borde tänka efter en ordentlig omgång i varför det ser ut som det gör och hur det kommer sej att en inte får vara hur den vill idag. Vad gör vi alla omedvetet varje dag för att passa in och gör vi det för att vi skälva vill det, för att vi förväntas göra det, för att det är så vi blivit uppfostrade , för att det är så det måste vara för att passa in och inte behöva utstå att en pandoras ask ska vräkas ut över en och ens liv. Vad skulle ni kunna göra för att ändra på något? /Thera Therese som väljer att vara den jag är för att JAG vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thera Sebastian

Mitt liv, min egna lycka och att ta hand om mig så jag kan älska mina barn mina vänner och den familj jag har som bryr sig om mig till fullo. Vardagslugn i Örnsköldsvik/Borås med fart, men kärlek till Stockholm med fart och intensitet. Har det största ansvaret att respektera den jag är acceptera det liv som är mitt. Sjunger på bröllop, dop och begravningar, syns även till på andra ställen då det händer sej. Undersköterska med planer att börja studera. 2012 blev jag invald till Ordförande i RFSL Örnsköldsvik och brinner för att göra HBTQ personer rättvisa i den staden jag bor i. GBP opererad med en historia som sjuk efter att kroppen fick i sig för lite näring och lever idag för att ALDRIG bli så svag sjuk fysiskt och psykiskt dålig igen. Livet tog vändningar jag aldrig trodde och är starkare nu än någonsin med erfarenheter, sorg och hopp att jag fast misstag är värd att vara lycklig. Kärlek och Acceptans

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela