Thera.......

Livet för en Thera Sebastian i bilder och texter....

"fulkär"...... Hört talas om det?

Publicerad 2012-07-26 13:19:41 i

Satt igår och pratade grunden till varför en känner kärlek, varför det blir att en känner attraktion till någon, vad är det som gör att det blir känslor. Självklart egen tycke och smak, självklart lust och tryghet. Det är på vissa plan ologiskt för hjärnan att förstå vad det är som gör att en älskar, fast hjärtat vet att det är kärlek, att en älskar! Det är en kompott av mycket som gör att det är kärlek mellan dej och den eller de personerna du lever med, i monogami eller polygami. Det är DU som bestämmer och det är flytande från gång till gång vad personer blir kära i, vad en tänder på..... Lång, smal, kort, tjock, mörk, ljus........ja, rumpa, bröst och sånna egna olika preferenser som en kan ha..... Och om jag gillar långa mörka personer med humor, tänder jag väll ändå inte på ALLA mörka långa personer som har humor!!!! Eller att någon tänder på alla personer av det motsatta könet bara för att den är Hetero. Som alla vet är det många saker som spelar in i vad som händer då det är kärlek, då en känner att den ÄLSKAR en annan människa och som jag skrivit, det är DU som vet, du och den du älskar:). Även om det är för någon annan äckligt, onormalt, konstigt att någon är homo, är polygam, är tillsammans med någon som sitter i rulstol, någon som är äldre,yngre än dej, så är det DU som ska älska och bli älskad....... I skolan så pratade jag och min bästa vän Jessica om ett begrepp vi myntade som -fulkär,( eller äckelkär, som vi så vackert även sa. ) Då det kunde bli att en fick känslor för en person som aldrig annars skulle ha inträffat om det inte va så att det hände olika saker. 1, någon visade ett intresse, blev kär i DEJ och du fick uppmärksamhet som gjorde att du ville att känslor skulle uppstå, så att du omedvetet tvingade dej skälv att gilla personen. 2, att du har kysst en person, haft sex med en person som gjorde att kroppen trodde att du va kär i den enbart baserat på att det va massa må bra hormoner i omlopp i kroppen som gör att du trodde du va kär. 3, Att en va olyckligt i ett förhållande och sen gjorde allt i sin makt att hitta "utvägar" att komma sej ur det dåliga förhållandet att en greppade efter alla möjliga "må bra" känslor. 4, en hade blivit dumpad och det va en "rebound" person som hamnade i ens liv, där det va kärlek i kärleken istället för personen. 5, trodde att du va hysteriskt kär bara grundat på lust! 6, en person va så SJUKT jävla snygg och föll in i det du gillade fysiskt men va inte alls någon person du gillade för dur den va, åsikter den hade, MEN du blev kär i personen för att den ENBART va snygg!!! Det va många olika saker som vi pratade om då kring att vara eller bli "fulkär" i skolan jag och Jessica, mycket va saker som idag låter helt SJUKT, att vi skulle bli kär i någon för att det "skulle" vara så, att vi skulle vara tillsammans men någon för att vi va ensamma, olyckliga..... Personer som vi trott vi varit kära i enbart på grund utav att vi hade kysst den eller för att den personen va kär i någon av oss. Det låter SJUKT idag då jag skriver det, eller tänk på det, eller då jag pratat om det och sen slår det mej, att det är så för många även idag, i vuxen ålder.... inte enbart något som va när vi gick grundskolan, gymnasiet! Människor lever såhär idag också. Där många är tillsammans med någon enbart för att dom ska slippa vara ensam, där personer tror sej vara sjukt kära enbart för att det varit sex eller lust med i bilden, för att personen är snygg. Är det något ni även tänkt på eller varit med om, eller är det bara jag och Jessica som har konstiga diskussioner, ha ha ha. Ja vi har i våra dagar snackat om så mycket roliga saker, jobbiga saker, känsliga saker som gör att vi känner varandra utan och innan:) Thera

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2012-08-09 13:21:52

Tror som dig, att det finns bland många vuxna oxå... Känslor blandas o många vet eller törs inte känna vad dom egentligen känner... bra skrivet :) <3 kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thera Sebastian

Mitt liv, min egna lycka och att ta hand om mig så jag kan älska mina barn mina vänner och den familj jag har som bryr sig om mig till fullo. Vardagslugn i Örnsköldsvik/Borås med fart, men kärlek till Stockholm med fart och intensitet. Har det största ansvaret att respektera den jag är acceptera det liv som är mitt. Sjunger på bröllop, dop och begravningar, syns även till på andra ställen då det händer sej. Undersköterska med planer att börja studera. 2012 blev jag invald till Ordförande i RFSL Örnsköldsvik och brinner för att göra HBTQ personer rättvisa i den staden jag bor i. GBP opererad med en historia som sjuk efter att kroppen fick i sig för lite näring och lever idag för att ALDRIG bli så svag sjuk fysiskt och psykiskt dålig igen. Livet tog vändningar jag aldrig trodde och är starkare nu än någonsin med erfarenheter, sorg och hopp att jag fast misstag är värd att vara lycklig. Kärlek och Acceptans

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela