Thera.......

Livet för en Thera Sebastian i bilder och texter....

Föräldraskap.....

Publicerad 2011-04-01 21:24:36 i Allmänt

När är det dax att säga NEJ????Får man säga nej, ska man Curla, våga vara förälder och vara hård, bestämd!?

Alla är vi mammor och pappor, föräldrar olika och vi har olika gränser på vad vi vill att våra barn ska kunna och på nått vis är det alltid att man ifrågasätter andra barn och deras mammor och pappor.

Jag håller på tappa hakan ner i marken då Killarna Jacobzon säger att en kille på deras skoja/klass gör tecken och säger att "detta betyder att KNULLA"!!!!!!.
Samma kille tar sej även mellan benen och säger att detta är "Fitta" och " KUK".....
Såklart vet jag självklart inte vad killarna Jacobzon säger för fulheter på skolan, men jag VET att det inte kommer hemmifrån mej eller Maria.

Blir nog mycket och ofta jag är på att peka på dom med pekfingret(viftar med det också)och säger till då Melwin säger att han ska gå å PISSA(samtidigt som han tar sej på snoppen)
Säger att man bara behöver säga att man ska gå på toan och behöver INTE ta sej mellan benen, det som även gäller hemma här är att sitta ner och kissa.
Hemma hos oss är det SÅKLART att killarna ska plocka bort efter sej då vi ätit, frulle, lunch middag eller kvällis.
Inte hoppa i soffan, inte leka inne i finrummet.
Medans det hos många andra är för dom helt okey att deras barn hoppas slammsar och busar i finrummet.
Och om en sån Mamma med barn är hemma hos mej, så är det inte okey att det barnet hoppas i min soffa även om han/hon får det hemma hos sej.
Många barn får bestämma vad som ska äta varje dag. Om dom vill äta inne i tvrummet eller i köket, många får vara vakna tills dagen blivit ny och sova lite när dom vill under dagen, men det som fungerar hemma hos andra får fungera för dom, det är deras rutiner och regler.
Men jag är stenBEN hård att fast jag är borta, hemma på semester, på sibylla, äter pizza att dom inte ska flammsa och betesej.
Är det knäppt av mej att jag kräver det av mina barn då?

Alla har vi olika regler........
Det som gäller för mina barn är nått som jag vill ska finnas i deras rygg då dom blir äldre och i vårat NU ska till folk, ska dom kunna sitta fint och äta, säga tack för maten och plocka bort efter sej, inte ta sej mellan benen, hosta i armvecket och säga ursäkta.
Sen är dom SJÄLVKLART barn, och att dom ska leka, skratta, busa och fjanta(spilla mjölk)är något som barn gör..... och är det en olycka är det.
Om jag inte sagt innan att nu är det inte mera slaffserier och sluta bråka och det då spills omkull mjölk, då blir det att jag blir irri på dom.

Dessa regler är för oss, mej och Maria nått som är självklart...... lika självklart som att tvätta händerna efter man varit på toan, som att spola efter sej, att borta tänderna morgon och kväll.

Sen då barnen blir äldre!???
Skulle ALDRIG aldrig ALDRIG aldriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig ALDRIG köpa ut snus, eller Röka till dom, eller öl, cider, nått med % i.
Vill dom göra dessa saker, får dom göra detta den dagen som dom fyllt 18 år.
Gäller även såklart saker att dricka som är sprit i eller massa kofein.
Så som RedBull.
VA IN I HELA HELVETTE..... ska barn som är 7 och 8 år få dricka kaffe eller RedBull... för att dom tycker det smakar gott!???
Öhhhhhhhhhhhh Kaffe är inte ens bra för våra stora magar, hur ska det då bli i litens mage!?

Även då det kommer till att pierca sej eller skaffa sej en tattoo får killarna snällt vänta tills den dagen som dom fyllt 18 år.
Är måhända en TRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅK mamma som är "stiff" och torr, men ja, då får jag vara det.
Finns en anledning till att det är LAG på att barn inte ska dricka sprit, snusa eller röka, dricka kaffe eller andra drycker som det är lag på att man ska vara 18 år för att handla.
Jag vill då INTE att ha ett barn som vid 11 till 17 års ålder röker/snusar, är överviktig, har piercingar och tatueringar på kroppen.

Vist att det finns barn som har en jätte bra uppfostran och ändå den dagen kommer får Pierca sej eller innan 18 får skaffa en tattoo.... men vars är reglerna och när ska man dra sträcket i sanden??????????????????

Mina barn är mitt ansvar och dom står som på mitt ansvar tills den dagen som dom fyllt 18 år, att dom äter bra mat, sover de timmarna som dom ska på natten, vara uppfostrad och visa respekt till andra människor, kunna säga tack och förlåt.
Kunna vara hela och rena med rena och hela kläder(behöver inte vara de dyraste märket)
Kunna respektera pengar och värdet av pengar.
Kunna ha bra betyg och vara trygg och säker till och från skolan och på skolans område är det upp till mej att det är bra lärare, ett bra stöd från rektor, trygg gård att leka på och uppsikt över mina killar så dom inte springer in i skogen och faller ner i en bäck eller fastnar i träd.
Att dom är säker i vårat hus, åker tryggt och säkert i våran bil på barnbilstolar med bälte på sej.
En självklarhet för mej, men tragiskt nog inte för alla!
Våran familj är stor, då har vi en trygg bra bil som rymmer mina hundar och barn.
Och vi är trygga.
Killarna är tills den dagen dom fyllt 18 år MITT ansvar och jag som vuxen ska att lära killarna detta.



Kommentarer

Postat av: Jessica Wetterstrand

Publicerad 2011-04-02 19:59:21

Jag hade inte kunnat skriva det bättre själv!:-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Thera Sebastian

Mitt liv, min egna lycka och att ta hand om mig så jag kan älska mina barn mina vänner och den familj jag har som bryr sig om mig till fullo. Vardagslugn i Örnsköldsvik/Borås med fart, men kärlek till Stockholm med fart och intensitet. Har det största ansvaret att respektera den jag är acceptera det liv som är mitt. Sjunger på bröllop, dop och begravningar, syns även till på andra ställen då det händer sej. Undersköterska med planer att börja studera. 2012 blev jag invald till Ordförande i RFSL Örnsköldsvik och brinner för att göra HBTQ personer rättvisa i den staden jag bor i. GBP opererad med en historia som sjuk efter att kroppen fick i sig för lite näring och lever idag för att ALDRIG bli så svag sjuk fysiskt och psykiskt dålig igen. Livet tog vändningar jag aldrig trodde och är starkare nu än någonsin med erfarenheter, sorg och hopp att jag fast misstag är värd att vara lycklig. Kärlek och Acceptans

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela